Entä jos sittenkin palvelisin sinun asiakasta?


Jaa linkki

Tämä aihe on pyörinyt mielessä jo pidempäänkin, mutten ole saanut aikaa tai ajatuksia järjestettyä niin, että saan kaiken ”paperille”. Kokeillaan, jos tänään onnistuisi.

Konsultoinnin ja BtoB palveluiden puolella hyvin usein unohtuu se, mikä on olennaista. Tarkoitan nyt sellaista konsultointia ja palveluita, joilla on tarkoitus auttaa yritystä myynnin kasvattamisessa. Noin yksinkertaistettuna. Liian usein esimerkiksi sosiaalisen median konsultoinnissa mietitään mitä asiakas tarvitsee, vaikka tärkeämpää on se, mitä asiakkaan asiakas tarvitsee. Eli lähdetään rakentamaan kaikki sen konsultaatiota hakevan yritysasiakkaan tarpeiden mukaan, vaikka olennaisinta on heidän asiakkaiden tavoittaminen ja tarpeiden täyttäminen. Tai no, tarpeiden ja halujen herättäminen.

Otetaan esimerkiksi kauppakeskus. Kauppakeskuksen useimmiten omistaa kiinteistösijoitusyhtiö, jonka asiakkaita ovat liikkeet, jotka taas myyvät tavaroita ja palveluita tavalliselle kuluttajalle. Kiinteistön omistavan tahon on tärkeä palvella niitä tavallisia kuluttajia, jotka käyttävät liikkeiden palveluita. Eli kun kiinteistön yleisviihtyvyys on kunnossa, paikalle pääsee helposti ja tarvittaessa pysäköintitilaakin on helposti saavutettavissa, ollaan jo pitkällä. Vaikka nämä ovat asioita, joita luonnollisesti ne liikkeet, ostarin suorat asiakkaat, vaativat ja olettavat asioiden olevan kunnossa, ei ole koskaan väärin olla etupainotteisesti palvelemassa asiakkaan asiakkaita.

Olen varsinkin viime aikoina törmännyt liian usein sellaiseen somessa olemiseen ja some-kampanjoihin, joista on paistanut läpi helppous. Siis se, että nyt on tehty kaikki helpoksi yrityksen kannalta. Lopputulos on parempi kuin ei mitään, mutta silti jäädään kauaksi siitä, mitä olisi mahdollista saavuttaa. Ymmärrän, että usein joudutaan kiipeämään valtavien henkisten piikkilanka-aitojen yli, että päästään edes siihen, mutta asiakasta tulee haastaa ja potkia parempaan suoritukseen. Tai no, jos ei potkia, niin ainakin kannustaa. Joskus se potkiminen vaan on välttämätöntä.

Onneksi maailma on täynnä hyviä esimerkkejä siitä, miten somessa pystytään tavoittamaan suuriakin massoja, mutta erityisesti miten siellä saavutetaan sellaiset pienemmät kohderyhmät, jotka ovat toimialalle tärkeitä. Sellaiset asiakkaat, jotka höllentävät lompakon nyörejä. Hyvänä keinona voi aina käyttää sitä, että kysytään asiakkaalta se olennainen kysymys: ostaisitko sinä omalta yritykseltäsi teidän somessa olon perusteella. Usein vastaus on juuri se, mikä se ei saisi olla. Siksi itse patistan asiakasta aina miettimään markkinoititoimissaan, että saisiko tämä minut ostamaan meiltä palveluita tai tuotteita. Jos joku idea tuntuu itsestä hauskalta ja helpolta tai mukavalta tehdä, kannattaa aina miettiä sitä, onko se asiakkaiden mielestä hauska ja kiinnostava juttu.

Sanon myös, että usein se tyhmimmältä tai villeimmältä kuulostava idea on se paras. Tämä tosin vaatii, että yritys ja sen työntekijät eivät ota itseään liian vakavasti. Ja tyhmällä tai villillä en tarkoita välttämättä hassuttelua tai pelleilyä, vaan esimerkiksi suuruudenhulluja ajatuksia, jotain täysin erilaista tai tavalla tai toisella itsensä likoon laittamista. Otetaan esimerkiksi Tieto ja heidän sisäiseen käyttöön tarkoitettu lauluvideo ”Value for Life”, joka pääsi lipsahtamaan YouTubeen julkiseksi. En tosin ole täysin varma, että oliko se lopulta vahinko. Video on kuitenkin poistettu yrityksen omalta kanavalta, mutta se löytyy monien muiden käyttäjien kanavilta. Nyt videosta ja laulusta on alkanut ilmestyä jos jonkinlaista remixiä. Nyt kaikki on kiinni siitä, miten yritys itse reagoi näihin. Osaako Tieto ottaa huumorilla ja positiivisena ilmiönä tämän vai murjotetaanko jossain neukkarissa nyt kuukausi tolkulla? Itse suosittelisin ottamaan rennosti ja nauttimaan näkyvyydestä, miksei jopa hieman ruokkimaankin tätä ilmiötä.

Miten sitten tuo Tieto ja sen biisi palvelee yhtään tämän kirjoituksen aihetta, eli palvellaan asiakkaan asiakasta? Jos Tieto vaan saa viestintä- tai markkinointitoimistolta ohjeen ottaa kiinni tästä mokan tuomasta mahdollisuudesta, silloin palvellaan asiakkaan (Tieto) asiakasta tuomalla Tieto esiin ihmisläheisempänä. Tuodaan ihmiset, Tietolaiset, esiin enemmän sieltä logon takaa. Tehdään yrityksestä inhimillisempi ja helpommin lähestyttävä.

Ostoskeskuksen ja ”Tapaus Tieto” lisäksi voisi helposti tuoda paljon erilaisia esimerkkejä siitä, miten esimerkiksi me Lvngroomilla voimme auttaa sinua ja yritystäsi palvelemaan asiakkaitasi paremmin. Eli ota rohkeasti yhteyttä ja lähdetään suunnittelemaan ja toteuttamaan asiakkaitanne kiinnostavaa markkinointia ja näkymään sosiaalisessa mediassa entistä tehokkaammin.

/Karri


Jaa linkki

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.