Case: Lvngroomin Joulukalenteri


Jaa linkki

joulukalenteri19Spontaanilla sisällöllä lisäliikennettä somekanaviin

Marraskuussa 2015 meillä oli kalenterissa jonkin verran tilaa ja jaksoimme ikävästä kolarista huolimatta ideoida sen verran, että päätimme kyhätä Lvngroomin ensimmäisen joulukalenterin. Teimme 24 kappaletta somevinkkiä videoiden muodossa ja työ oli suoraan sanottuna suurempi, kuin oletimme. Videoiden teko vaatii aikaa ja se on oikeaa työtä – toki kivaa sellaista.

Tänä vuonna meillä ovat aikataulut olleet huomattavasti kiireisempiä, lisäksi Karri opiskelee iltaisin elokuvatuotantoa Stadin Aikuisopistossa (vinkkivinkki, meiltä tosiaan saa niitä videoita!). Emme siis edes ehtineet miettiä ääneen uutta joulukalenteria, ennen kuin yhtäkkiä olikin joulukuun ensimmäinen ja homma täysin suunnittelematta. Kun Karri lähti vähän lounaan jälkeen koululle, minä huikkasin hänelle että pitäisiköhän joulukalenteri kuitenkin toteuttaa jotenkin kevyemmin tänä vuonna. Hän totesi, että kiire tulee ja antoi minulle vapaat kädet. Ja minähän tein lauramaiseen tyyliini homman nopeasti ja spontaanisti. Päätin, että koska kalenterissa vielä joulukuussakin oli jonkin verran tungosta, aiheen tulisi olla helppo toteuttaa käden käänteessä. Teemaksi valitsin sen vuoksi HUONOT PHOTOSHOPPAUKSET ja näitä olettekin päässeet ihastelemaan Facebookissa jo 19 kappaleen verran.

joulukalenteri15Sosiaalisessa mediassa spontaaniudelle on jätettävä tilaa, jotta homma toimisi. Mutta pelkällä spontaaniudella ei päästä pitkälle. Pitää myös olla aito ja tavoitteellinen. Mitkä ovat meidän tavoitteemme sosiaalisessa mediassa? Meidän päätavoite on brändätä itsemme mukaviksi tyypeiksi, jotka osaavat asiansa olematta turhan vakavia. Tämä on aika helppoa, koska olemme vain omia itsejämme ja näytämme sen somessa.

Me rakennamme oikeastaan viittä eri brändiä päällekkäin. Meillä on tietenkin Lvngroom Oy, sisällöntuotanto- ja viestintätoimisto. Lvngroom on muuttanut muotoaan vuosien mittaan useamman kerran, mutta juuri nyt olemme siinä pisteessä mihin minä yrityksen perustajana ja ainoana jäljellä olevalla alkuperäisomistajana halusin päästä jo alkuvuosina. Pienemmillä paikkakunnilla en päässyt toteuttamaan tätä visiota (syynä olin todennäköisesti ihan minä itse). Olemme oikeastaan vasta Karrin astuttua mukaan toimintaan, päässeet asian ytimeen. Haluamme sekä konsultoida, että tuottaa sisältöä rinnakkain. Haluamme olla kädet mudassa tekemässä sisältöä, mutta samalla opettaa sitä muille, ja suunnitella sen järkevää ja suunnitelmallista tekemistä muille. Seitsemän vuotta on mennyt, että olen päässyt tekemään kaikkia näitä asioita, joista unelmoin jo perustaessani tätä yritystäni. Ja minä väitän, että itse tekevä osaa myös opettaa ja konsultoida paremmin, kuin ne jotka pelkästään opettavat.

joulukalenteri17Lvngroom-brändin lisäksi meillä on molemmilla omat alteregot, Karrilla Karvanaama ja minulla Toimistokissa. Nämä kulkevat tietenkin rinta rinnan meidän omien henkilöbrändiemme mukana, mutta on seuraajia, jotka ovat löytäneet meidän toimintamme näiden blogiemme ja Facebook-sivujemme kautta. Näitä emme korosta mitenkään erillisinä ”henkilöinä”, mutta ne ovat siellä mukana tukemassa meidän henkilöbrändejämme.

Karrilla on aika vahva henkilöbrändi jo aiemmilta vuosilta Kanttilana. Minä olen taas rakentanut omaa henkilöbrändiäni rannikkoseudun suomenruotsalaisten somehörhönä, tämä on toiminut hyvin, mutta pääkaupunkiseutu on jäänyt silti minulta valloittamatta, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Tätä työtä olen tehnyt aktiivisesti nyt kohta kaksi vuotta ja työ alkaa tuottaa tulosta. Olen melko varma, ettei meitä ruotsinkielisiä somekonsultteja ja -kouluttajia ole kovinkaan montaa ja todennäköisesti minä olen heistä se ensimmäinen, joka ihmisillä tulee mieleen. Toki toimin yhtä hyvin suomen kielellä, olenhan syntyjään suomenkielinen =)

Hur som helst, pointtini jäi nyt hyvinkin epäselväksi tässä hurjan pitkässä alustuksessa. Pointtini on nimittäin se, että spontaanillakin sisällöllä voi saada aikaan suuria muutoksia näkyvyydessä. Tavoitteellisuus ja suunnitelmallisuus kuuluvat yrittäjyyteen ja myyntiin, tietenkin, mutta somessa spontaanius toimii loistavasti kun omaa vähän tilannetajua. Meidän joulukalenterimme, joka on kuitenkin spontaaniuden huippu jopa minulle, on tuottanut suuren määrän tykkäyksiä, jonkin verran jakoja ja todella ison määrän liikennettä meidän Facebook-sivuillemme. joulukalenteri18Työtä kalenteri toki on tuottanut meille. Ei huonojakaan photoshoppauksia tehdä parissa minuutissa, mutta työ on mielestämme tuottanut mukavasti lisäliikennettä sivuillemme aikana, jolloin muuten meidän alallamme hommat hiljenevät muutamiksi viikoiksi.

Toki toivon, että nämä meidän kököt photoshoppaukset antavat seuraajillemme intoa itsekin kokeilla eri juttuja somessa ja uskaltaisivat heittäytyä vähän villimmiksi päivitystensä sisältöjen kanssa. Pieni provokaatio ja ristiriita nimittäin ovat tehokkaita tapoja herättää seuraajien huomio, ja huomiotahan tässä kuitenkin haetaan. Lisää kauppaa aina toivotaan ja meiltähän niitä hullunkurisia ideoita saa ostaakin, mikäli omat ideat alkavat olla loppu.

Ja kyllä, kalenterissa on aina tilaa sinulle, vaikka kuinka olisi kiire!

Toivotan nyt tämän kirjoituksen myötä ihanaa joulua ja onnellista uutta vuotta kaikille Lvngroomin ystäville. Tämä vuosi on ollut parempi. Ehkä ensi vuosi on se meidän vuotemme, mielestäni olisimme sen ansainneet =)

Laura Johansson
toimitusjohtaja, somehörhö ja spontaani photoshoppaaja
Lvngroom Oy

P.S. Olemme ottaneet huomioon tekijänoikeudet kuvia käyttäessämme.


Jaa linkki

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.