Kyllä sen yrityksen vieläkin kannattaa somessa olla näkyvissä


Jaa linkki

Kun koulutuksessa tai muuten asiakkaan kanssa nostaa esiin sosiaalisen median, löytyy edelleen paljon sellaisia, jotka kysyvät ”miksi”? Kysymyksellä enää harvemmin viitataan siihen, että miksi mitään somea ja enemmän siihen, että miksi siellä internetin vapaa-ajan syövereissä pitäisi yrityksen näkyä, varsinkin kun meidän yritys tekee B-to-B bisnestä. Ja onhan meillä jo nettisivut ja mainoksia alan lehdissä. Jospa tällä kerralla palaisin taas ihan sinne perusasioihin?

IMG_20160301_114205Sosiaalinen media on pääasiassa sitä vapaa-ajan käyttöä varten ja moni pitääkin Twitterin ja Facebookin käyttöä puhtaasti turhana laiskotteluna tai vähintäänkin kepeänä temmellyskenttämäisenä puuhasteluna. Tottakai se on sitäkin, mutta sosiaalinen media tarjoaa myös paljon muutakin, kuin Candy Crushia tai hassuja kissavideoita toisensa perään. Vapaa-ajan karkeloissa mainostamisesta otan usein esimerkiksi urheilun ja siellä näkyvät mainokset. Katsokaa ihan kiusallanne seuraavan kerran, kun näette vaikkapa telkkarista jääkiekkoa, että minkälaisia yrityksiä siellä mainostaa. Väitän, että Liigassa näkyy vieläkin muutaman vain B-to-B bisnestä tekevän firman mainoksia. Jopa televisiossa mainostetaan elokuvan mainoskatkoilla sellaisia tuotteita ja palveluita, jotka ovat suunnattu yrityksille.

Vapaa-aika ei tarkoita sitä, että ihmisillä olisi aivoissa joku kytkin pois päältä. Kiinnitämme huomiota työhömme liittyviin asioihin. Varsinkin yrittäjät ovat otollisia tässä mielessä, koska he ovat erityisen kiinnostuneita työhönsä ja yritykseensä liittyvistä asioista. Ei ole sattumaa, että yhdessä vaiheessa Passeli-ohjelmisto tai Visma näkyivät televisiossa mainoskatkoilla.

Samaa voi soveltaa sosiaaliseen mediaankin, koska ihan samalla tavalla Facebookia ja Twitteriä käyttää eri yrityksen päätöksentekijät, yrittäjät ja työntekijät. Se, että yrityksesi on helposti tavoitettavissa ja löydettävissä, ei voi olla ongelma kenellekään. Täytyy muistaa aina se, että vaikka yrityksen nimissä oltaisiin liikkeellä, ne ovat ihmiset, jotka sitä kauppaa tekevät keskenään. Ja se tarkoittaa myös sitä, että luodaan niitä kontakteja ihmisiin.

Sosiaalisen median käyttäminen mainosalustana vaatii suunnittelua ja paneutumista niin siihen, mitä ollaan myymässä, kenelle ollaan myymässä ja miten ollaan myymässä, mutta on ensiarvoisen tärkeää myös tuntea se sosiaalisen median alusta, jota käytetään. Ei voi olettaa, että Twitteriin, Instagramiin, Facebookiin ja vaikka Periscopeen voi mennä tuuttaamaan samanlaista sisältöä ja olettaa, että kaikissa kanavissa tulos on yhtä hyvä tai huono. Lisäksi täytyy miettiä sitä, kuinka paljon panostaa perinteisempään sisällöntuotantoon ja kuinka paljon lähtee luomaan valittujen sosiaalisen median palveluiden mainosalustoilla näkyvyyteen tähtäävää materiaalia ja sisältöä.

Kun tiedetään se oma kohderyhmä ja tyyli, millä lähdetään viestimään omista tuotteista ja palveluista, on helpompi sovittaa viesti käytettävän palvelun mukaan. Sosiaalinen media ei lopulta ole sen eksoottisempi, kuin yksi kanavarypäs lisää yrityksen viestin välittämiseen. Oli sitten kyse maksullisesta tai maksuttomasta, erona on vain se, millaisessa kärryssä viestiä kuljetetaan eteenpäin. Kärryn mukaan säädetään viestiä ja sen kohdentamista.

Nykyään monet yritykset julkaisevat tiedotteensa nettisivuillaan ja jakavat sen sosiaalisessa mediassa sen lisäksi, että lähettävät tiedotteensa perinteisiä kanavia pitkin. Moni tuntemistani toimittajista on sanonut, että Twitterissä virtaansa seuraamalla ovat tarttuneet sellaisiin kiinnostaviin tiedotteisiin, jotka muuten olisivat hautautuneet kaiken muun saapuvan sähköpostin sekaan. Usein twitterissäkin tiedote ei ole sattunut välttämättä suoraan silmiin itse yrityksen tilin kautta, vaan jonkun muun edelleen jakamana. Se, että viesti on tarjolla monissa paikoissa helposti saatavilla, ei tarkoita sitä, että viestin tärkeys tai sisältö kärsisi, päinvastoin. Mitä laajemmalti tieto pääsee leviämään, sitä varmemmin se osuu juuri niihin oikeisiin silmiin. Resursseja tähän tiedote-esimerkkiin ei kulu sen enempää, kuin yhden twitter-viestin lähettämisen verran. Laiskimmat voivat jopa senkin automatisoida saatavilla olevilla työkaluilla ja palveluilla. Oletan tietenkin, että nykyään yritys julkaisee tiedotteensa myös nettisivuillaan.

Kyse voi olla paljon muustakin kuin tiedotteista tai mainostamisesta. Itseasiassa sosiaalisen median arvo onkin juuri siinä, että sitä kautta yritys voi pitää itsensä näkyvillä ja toisaalta sisältöön panostamalla parantaa näkyvyyttään. Sosiaalisessa mediassa aktiivisuus on aktiivisuutta siellä paljon puhutulla asiakasrajapinnalla. Asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat käyttävät yhtä lailla sosiaalista mediaa, kuin kuka tahansa muukin. Messuosaston mainostamiseen esimerkiksi Facebook sopii mitä mainioimmin. Muutama päivitys siitä, että olette messuilla ja muutama päivitys lisää messuosastolta ja näkyvyyttä on heti enemmän ja se on kiinnostavampaa, kuin pelkkä messuesite alan ammattilehden välissä. Jos intoa riittää, miksei samalla raportoisi enemmän messuilta? Silloin olet tuottanut kohdeyleisöä kiinnostavaa sisältöä kiinnostavasta tapahtumasta. Silloin sinä olet sen sisällön tuottaja ja sinun ja yrityksesi kautta ihmiset näkevät alan tapahtuman. Ei kilpailijan, koska hän todennäköisesti istuu messuosastollaan ja pyrkii välttelemään potentiaalisten asiakkaiden katsekontaktia. Ole sinä se, jonka sosiaaliseen mediaan tuottama sisältö on mahdollisesti saanut jonkun tulemaan juuri niille messuille.

Sosiaalinen media on tehokkaimmillaan silloin, kun tuotetaan merkityksellistä ja kiinnostavaa sisältöä. Näistä merkityksellisen pitää olla kiinnostavaa, mutta kiinnostavan ei aina merkityksellistä. Mitä tämä tarkoitaa? Se tarkoittaa sitä, että esimerkiksi jo ilmiöksi nousseen Jounin Kaupan yrittäjä Sampo Kaulasen Facebookissa tuottama sisältö on ensisijaisesti viihdyttävää ja kiinnostavaa, useimmiten, mutta merkityksellistä pipojen ja muiden arpominen ei välttämättä ole siinä perinteisessä mielessä. Se kiinnostavuus ja sitä kautta tunnettavuuden kasvu on se, mikä kaikesta siitä näennäisesti turhanpäiväisestä hupsuttelusta nousee lopulta merkittäväksi. Jounin Kauppa oli taloudellisesti todella tiukassa paikassa muutama vuosi sitten, mutta tilanne on kääntynyt. Ei pelkästään yrityksen sisäisillä ratkaisuilla ja säästöillä, vaan myös sillä, että Sampo Kaulanen on tehnyt kaupasta kiinnostavan. Jounin Kauppa on some-ajan keinoin samanlaisen tunnettavuusloikan, kuin aikoinaan Tuurin Kyläkauppa. Molemmista on muodostunut omalla alueellaan kiinnostava kauppa, jossa pitää käydä kun kohdille sattuu.

En tarkoita nyt sitä, että jokaisen pitäisi lähteä arpomaan ties mitä milloinkin Facebookissa tykkääjien kesken. Tottakai sitäkin voi kokeilla, mutta siinä pitää löytää se oma tyyli, oma juttunsa. Se, mitä ajan takaa on sisältö. Kun tuotat kiinnostava sisältöä, olet sosiaalisessa mediassa saavutettavissa ja persoonallinen, tavoitat paljon paremmin potentiaaliset asiakkaat ja pysyt jo olemassa olevien asiakkaiden kartalla. Se vaatii hieman panostusta ja asioiden uusiksi ajattelemista, mutta väitän, että se on vaivansa arvoista. Eikö olisi hienoa, jos sinun yrityksestä puhuttaessa joku iloisena ja ylpeänä kertoisi olevansa teidän asiakas tai että olette hänen asiakas? Siinä voi sanoa jo, että tunnettavuus alkaa olla jo kohdillaan.

/Karri


Jaa linkki

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.