Kevät ja kesä tulee: älä silti järjestä huonoa valokuvakilpailua someen!


Jaa linkki

Aurinko kurkistelee jo pilvipeitteen takaa ja kevät on jo kulman takana. Vaikka tätä kirjoittaessa näen sääennusteista, että lämmintä alkuviikkoa seuraa kylmempiä päiviä, on kuitenkin hyvä aika kirjoittaa yrityksien rakastamista valokuvakilpailuista. Olen aiheesta kirjoittanut aikaisemminkin, mutta ehkä on hyvä hieman kerrata ja käydä valokuvakilpailujen sääntöjä läpi. Eli lähinnä sitä, mitä ei oikeasti saa tehdä.

Näitä somessa järjestettäviä kuvakilpailuita yrityksille myy monenlaiset tekijät. On sellaisia jotka ymmärtävät suomalaisen tekijänoikeuslainsäädännön, sellaisia jotka eivät ymmärrä ja sellaisia, joita se ei edes kiinnosta. Valitettavasti kahta viimeistä löytyy enemmän, kuin sellaisia jotka sen puolen asiasta osaavat. Täytyy kuitenkin aina muistaa se, että loppupelissä kilpailun järjestävä yritys on vastuussa kilpailun ja sen sääntöjen laillisuudesta, ei sen teknisesti toteuttava yritys.

_DSC9964-01

Sosiaalisessa mediassa, erityisesti Twitterissä, moni aktiivinen valokuvaaja on nostanut epämääräiset ja joskus jopa räikeästi lainvastaiset säännöt esiin ja sen perusteella yritykset ovat toimineet kahdella tavalla: 1) korjanneet sääntöjään ja kiittäneet asian esiin nostamisesta tai 2) ilmoittaneet asian olevan ihan ok lakimiesten mukaan. Näistä jälkimmäinen vastaus on usein ollut hauskasti lähes sanasta sanaan identtinen eri yrityksillä, eli voisin melkein luvata, että taustalla on ollut sama kilpailun teknisesti järjestävä some- tai mainostoimisto. Näissä tapauksissa olen itse kehottanut tarkistamaan asian ihan oikeasti vielä tekijänoikeuslakeja tuntevalta lakimieheltä. Ei tule sitten yllätyksiä, jos vaikka tulee käytettyä väärällä tavalla kuvaa.

Ongelmat eivät useimmiten koske sähköpostitse tai verkkosivujen lomakkeen kautta lähetettyjä kuvia. Niissä kuvaa lähettävä ihminen saa aina eteensä kilpailun säännöt, tavalla tai toisella. Se lomakkeen sivu nettisivuilla sisältää säännöt ja sähköpostiosoitteenkin hän on joutunut jostain selvittämään ja siten on oletettavaa, että on nähnyt kilpailun säännöt. Ongelmaksi muodostuu sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla, eli hashtageilla, kilpailuihin osallistumiset. Ensinnäkin aihetunniste mitä todennäköisimmin osuu silmiin sosiaalisen median päivitysvirrassa, eikä kilpailun järjestäjän tilin tai nettisivujen kautta. Siten käyttäjä ei voi helposti saada selville, mistä siinä on kyse. Pelkkä aihetunnisteella lähetettyjen viestien katsominen ei useimmiten kerro millaisesta kilpailusta on kyse, siten katsomalla saa vain pitkät pätkät kuvia jotka kilpailuun osallistuvat. Ei kilpailun sääntöjä.

Toisekseen kilpailua järjestävä taho ei voi hallita sitä, miten aihetunnistetta käytetään. Se ei ole riittävän uniikkin, kuten sähköpostisosoite tai verkkosivu, että sillä voisi varmasti yksilöidä kuka on sen laittanut liikkeelle. Aihetunnistetta ei voi myöskään hallinnoida. Esimerkiksi minä voisin laittaa sosiaalisessa mediassa liikkeelle aihetunnisteella valekilpailun suuren yrityksen nimissä. Se vaatisi pelkästään aihetunnisteen, joka on houkuttelevan oloinen ja sopivan alustan ihmisiä, joista kimmottaa sitä liikkeelle. Yrityksellä itsellään ei ole tällaisessa tapauksessa yhtään enempää mahdollisuuksia hallita aihetunnisteen alla tapahtuvia viestejä, kuin itse liikkeelle laittamalla aihetunnisteellakaan. Tästä löytyy jo vuosien ajalta hyviä esimerkkejä, alkaen aina McDonaldsin kaltaisista suurista yrityksistä.

Mutta mikä niissä säännöissä yleensä on ongelmana? No, jopa sähköpostitse ja nettisivujen kautta lomakkeella ladattujen kuvien oikeuksia ei voi omia noin vain. Se, että osallistuu kilpailuun ja säännöissä mainitaan täysin vapaa kaupallinen käyttö kilpailuun osallistuvien kuvien kohdalla, ei vielä tarkoita asian olevan noin yksinkertaista. Aina pitää tehdä erikseen vielä sopimus, pelkkä sääntöjen ilmoittaminen kuvaa ladatessa ei riitä. Tämä kuitenkin on siinä mielessä pieni ongelma, että kuvan näillä mainituin keinoin lataava todennäköisesti tietää, että kuvaa käytetään nyt ainakin kilpailuun liittyvässä kampanjassa kilpailun ajan. Tätä tietoa ei ole aihetunnisteella osallistuvalla. Lisäksi aihetunnisteen käyttö ei ole missään nimessä sitoutuminen siihen, että jossain siihen liittyen voisi joku ottaa oikeudet kuvaan. Aihetunniste ei ole uniikki eikä se ole kenenkään hallittavissa. Yhtä lailla joku voisi ilmoittaa, että saa käyttää kaupallisesti kaikkia #kaunissuomi aihetunnisteella merkittyjä kuvia. Yhtäkkiä se ei vaikutakaan enää niin reilulta, eikö vain? Näissä ei käytännössä ole mitään muuta eroa kuin se, että kilpailua aihetunnisteella järjestävä yritys omien sanojensa mukaan ”järjestää mukavaa toimintaa yhdessä asiakkaiden kanssa” ja toinen ”haalii mahdollisimman paljon kuvia omaan käyttöönsä”. Hetkinen, miten se menikään niiden valokuvakilpailuin kuvien kanssa? Eikö säännöissä puhutakin, että aihetunnisteella osallistumalla kuvaaja luovuttaa kuvan kaupalliset, ja miksei kaikki muutkin, oikeudet kilpailun järjestäjille? Yhtäkkiä ero näiden tapauksien välillä kaventuu kummasti.

Suomessa on voimassa tekijänoikeuslaki, jossa on määritelty sellaiset oikeudet teoksille, jotka ovat ja pysyvät. Oikeudet voi luovuttaa erillisellä sopimuksella toiselle osapuolelle, mutta pelkkä aihetunnisteen käyttö EI ole lain mukaan tällainen sopimus.

Hyvänä esimerkkinä ihan kohtuullisen mukavasti onnistuneista säännöistä on Suomen Asuntoverkko Oy:n kisa jonkin ajan takaa, koska säänöistä löytyy seuraava maininta: ”Kuvien julkaisemisen yhteydessä mainitaan kilpailukuvan lähettäneen henkilön etunimi tai nimimerkki. Muutoin kaikki oikeudet kuvaan säilyvät sen kilpailuun lähettäneellä henkilöllä.” Edelleenkin siellä kummittelee kilpailunjärjestäjän oikeus käyttää kuvia sähköisissä kanavissaan. Tällä todennäköisimmin on tarkoitettu kilpailun aikana, mutta se ei silti ole ihan täysin hyväksyttävää, vaikka kilpailuun osallistutaan aihetunnisteella JA kilpailun järjestäjän mukaan merkkaamisella. Silti, ei yhtään paha, ottaen huomioon miten räikeitä tapauksia ja teknisiä toteutuksia on tullut vastaan.

Finnfoton työkalusivulta löytyy muuten hyvä runko kuvakilpailun sääntöihin. Kannattaa myös olla heihin yhteydessä ja kysyä, jos nousee esiin jotain ihmettelemisen aiheita.

Onneksi monet tahot ovat ymmärtäneet sääntöjen tekijänoikeudellisen ja sopimuksellisen osa-alueen jo heti alussa tai kun asia nostetaan esiin muussa yhteydessä. Silti niitä löytyy paljon, jotka pyrkivät vaikenemalla tai maton alle lakaisemalla saamaan asian pois mielestä ja julkisuudesta. Hyvänä esimerkkinä onnistuneesta sääntöjen korjaamisesta nostan esiin Tikkurilan maalitehtaan. Heillä oli hieman epäselvä sanamuoto kilpailusäännöissä liittyen aihetunnisteella osallistuviin kuviin. Kun asia twitterissä nousi esiin, he korjasivat tuota osaa säännöissään ja lisäksi julkisesti kertoivat miksi alkuperäinen sanamuoto oli sellainen kuin oli. Samaan aikaan löytyy paljon kaupunkien matkailuosastoja, jotka surutta jatkavat tekijänoikeuslain vastaista aihetunnisteen sopimuksena käyttämistä, vaikka asiasta on heille huomautettu. Olen vähän kaksijakoisin mielin. Valokuvaajana toivoisin, että joku jää joutuu epäselvien sääntöjensä ja välinpitämättömyytensä vuoksi maksamaan väärin käytetyistä kuvista korvauksia. Samaan aikaan toivon, että näin ei kävisi, vaan että alan toimijat, niiden kilpailujen tekniset järjestäjät sometoimistoissa ja mainosalalla ymmärtäisivät asian vakavuuden JA palvelisivat asiakkaita kunnolla. Se, että ollaan ”joo-joo” miehiä ja naisia ei palvele ketään. Ongelmien noustessa asiakkaat katoavat, ei pelkästään näiden paskoje kilpailujen järjestäjiltä, vaan myös niiltä jotka pyrkivät toteuttamaan valokuvakilpailut kunnolla, asiallisilla säännöillä.

Somen valokuvakilpailut ovat mukavia. Niillä saa helposti näkyvyyttä niin yritys kuin yritystä ”fanittavat” harrastelija kuvaajat. Tärkeintä on kuitenkin muistaa kaikkien osapuolien oikeudet ja tarvittaessa tunnustaa virheet, sekä korjata ne. Valitettavan usein vaan yrityksetkin vetävät herneen syvälle nenäänsä ja lähtevät mieluummin sotajalalle, kuin korjaavat yksinkertaisen virheen. Tässä tapauksessa pidän vastenmielisenä sellaisia kilpailun yritykselle myyneitä tahoja, jotka kuittaavat moiset ongelmat vain käskemällä julkaista jonkun bulkki-päivityksen, joita tarjoavat kaikille asiakkailleen. Varsinkin, kun taustalla ei ole kenenkään lakimiehen, ainakaan asiantuntevan, vakaata neuvoa.

Eli tehdään nämä valokuvakilpailutkin asiallisesti, voimme sitten kaikki nauttia niiden tuomista hedelmistä. Jos tuntuu, että heräsi kysymyksiä valokuvakilpailun järjestämisestä tai säännöistä, saa tietenkin ottaa yhteyttä!

/Karri


Jaa linkki

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.