5 vinkkiä joilla selviät elämässä somen juoksuhaudoissa


Jaa linkki

Sosiaalisessa mediassa toimiminen on vielä monelle yritykselle haasteellista. Aina ei asiat mene sujuvasti niilläkään yrityksillä, jotka ovat ainakin pintapuolisesti luontevia somessa kuin kampela rantatuolissa. Useimmiten mahdolliset ongelmat ja riskit realisoituvat tilanteissa, joissa ei olla ajateltu loppuun saakka, tai ainakaan tarpeeksi laajalti, miten yrityksen viestin voi käsittää. Paras esimerkki tästä on (omasta mielestä) vitsikkään päivityksen jakaminen vaikkapa Facebookissa.

Yksityishenkilönä toimiessamme sosiaalisessa mediassa huonot vitsit unohtuvat nopeasti ja harvoin vaikuttavat elämäämme enempää kuin hetkellisen häpeän muodossa. Yritykselle ajattelematon some-päivitys saattaa maksaa imagon rapautumisen lisäksi myös ihan oikeaa rahaa. Erityisen kalliiksi tulee huonosti hoidettu jälkihoito, kun on tullut tehtyä jotain, mikä aiheuttaa alas kääntyneitä suupieliä.

Valitettavan usein yrittäjät ja yritykset kommentoivat epäonnistuneita päivityksiä sanomalla, että kaikkia ei voi aina miellyttää tai pahimmassa tapauksessa väheksyy mielensäpahoittajien reaktiota. Sillä taktiikalla saa terävöitymään nekin ihmiset, jotka eivät siitä vaikkapa hassunhauskasta kuvasta ja naisista ratissa kommentista hermostuneet. Se, että joku vitsi tai kommentti ei omasta mielestä ole muuta kuin hauska, ei tarkoita sitä, etteikö joku siitä ottaisi hernettä nenäänsä. Tiedämme jokainen itsekin miten paljon harmittaa enemmän, jos joku väheksyy tai naureskelee meidän suuttumukselle. Toisekseen kannattaa myös miettiä sitä, millaiselta ääliöltä ja isoksi kasvaneelta koulukiusaajalta vaikuttaa, kun naureskelee toisille ihmisille.

Voisinkin antaa yksinkertaisia vinkkejä, joita seuraamalla some-päivitykset eivät aiheuta ulosteen osumista tuulettimeen:

1) Kun olet lähettämässä mielestäsi hauskaa päivitystä someen, mieti ensin onko se sellainen jonka kertoisit jouluaterialla äidillesi. Jos ei, niin mieti miten se vaikuttaa yrityksesi julkisuuskuvaan itsestäsi täysin vastakkaisella maailmankuvalla varustetun ihmisen mielessä.

2) Yritä väkisin vääntämällä ymmärtää väärin se mitä olet sanomassa. Onnistuiko? Jos onnistui, niin mieti kannattaako päivitystä ollenkaan lähettää. Jos kannattaa, mieti hieman sanamuotoa uudestaan.

3) Jos onnistut hermostuttamaan jonkun ihmisen, älä naureskele hänelle. Pyydä asiallisesti anteeksi ja jatka elämääsi. Pienenkin virheen suuri anteeksipyyntö on parempi kuin päin naamaa vittuilu.

4) Älä ota itseäsi liian vakavasti ja oleta, että yleisösi ottaa itsensä liian vakavasti. Voit yllättyä positiivisesti.

5) Kovaäänisimmät huutelijat yleisössäsi ovat usein sitä vähemmistöä. Yritä tunnustella sen hiljaisen enemmistön virettä, koska he ovat se porukka, joka todennäköisimmin on sitä ostavaa asiakasmassaasi.

Nämä ovat aika perusvinkkejä, mutta valitettavan moni yritys tuntuu nämä asiat unohtavan. Oli kyse sitten yhden ihmisen yrityksestä tai suuresta kansainvälisestä tekijästä, aina välillä tuntuu nämä neuvot unohtuvat. Ja vaikka seuraisitkin näitä neuvoja, joskus voi tulla tilanteita eteen. Väitän kuitenkin, että niistäkin selviät helpommin miettimällä sitä miten reagoit liikehdintään ja murjottaviin kansalaisiin.

Karri Anttila
Lvngroom Oy
Somen sekakäyttäjä


Jaa linkki

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.