Voisiko yrittäjä itse olla oman yrityksensä lähettiläs?


Jaa linkki

Työntekijälähettilyys on ollut vuoden 2015 kova sana, vaikka se on ilmiönä ollut vähintäänkin kuplimassa pinnan alla jo pidempään. Moni yritys on lähtenyt mukaan työntekijälähettilyyden onneen ja auvoon, mutta vain harva yritys on lopulta uskaltanut ottaa kaikkea irti mahdollisuudesta. Tottakai myös työntekijät itse usein mieluummin lähtevät kevyemmät kengät jalassa liikkeelle, ettei tule vastuuta liikaa. Tässä tarkoitan vastuulla sitä, että heittäydytään liian innokkaasti peliin ja ylitetään ehkä joitain rajoja. Joko todellisia tai työntekijän omassa mielessä piileviä rajoja joita hän ei halua rikkoa.

12132917_1511583509152531_1266802356_nPalaamme varmasti myöhemmin työntekijälähettilyyteen tarkemmin blogissamme, mutta tällä kertaa ajattelin puhua enemmänkin yrittäjiä suoraan koskevasta aiheesta, jota voisin kutsua YRITTÄJÄLÄHETTILYYDEKSI. Monissa suuremmissa yrityksissä työntekijälähettilyys on otettu käyttöön, mutta yrittäjävetoisissa yrityksissä hyvin pieni vähemmistö on lähtenyt edes kokeilemaan tätä mahdollisuutta. Tämä johtuu todennäköisesti kahdesta asiasta: 1) yrittäjät ovat niin sitoutuneita yritykseensä itse, ettei ole välttämättä rohkeutta antaa työntekijöille tilaa, tai 2) yritys on sen verran pieni, ettei siellä ole työntekijöitä yrittäjien itsensä lisäksi.

Molemmissa tapauksissa on omat haasteensa, mutta on myös paljon keinoja, joilla molemmissa tapauksissa lähettilyydessä päästäisiin eteenpäin. Ensimmäiseen tapaukseen sanoisin ihan aluksi, että yrittäjän on hyvä luottaa omiin työntekijöihinsä ja sälyttää vastuuta heille enemmän. Monet yrittäjät ajavat itsensä sillä piippuun, että eivät osaa jakaa vastuuta ja hellittää jokaisen narun päästä. Kannattaa kokeilla, silloin voi löytyä yritykselle uutta vauhtia muutenkin. Omaan henkilökuntaan tulee voida luottaa ja usein ongelma ei ole siinä henkilökunnassa ja heidän kyvyissään, vaan yrittäjän omassa rohkeudessa jakaa vastuuta.

Oli kyse sitten vastuun jakamisen hankaluudesta tai yrittäjävetoisesta yrityksestä, työntekijälähettilyyden voi kääntää myös yrittäjään itseensä. Kukaan ei ole yhtä hyvä kertomaan yrityksestä kuin sen takana seisova yrittäjä. Samalla yrittäjä näyttää henkilökunnalleen esimerkkiä ja voi helpommin rohkaista työntekijöitä mukaan. Yrittäjän itse ollessa yrityksensä työntekijälähettiläänä, eli yrittäjälähettiläänä, on helpompi yhdessä löytää niitä juuri oikeita toimintatapoja ja kanavia, joilla yritys saa parhaan mahdollisen tuloksen lähettiläittensä kautta.

Työntekijälähettilyydessä idea on usein tuoda esiin niitä tekijöitä yrityksen sisältä, näyttää henkilöitä logon takaa. Yrittäjälähettilyydellä tulisi mielestäni tuoda esiin ihmisiä yritysten takaa. Esitellä ihmisiä jotka ovat yrityksen perustaneet ja näyttää, että yritysten takana ei seiso joku kasvoton rahanahen koneisto, vaan tavallisia ihmisiä joilla on visio. Mielestäni yrittäjien ja yrityksien inhimillistäminen on tärkeää, koska liian usein yritykset nähdään persoonattomina ja abstrakteina olioina. Kuitenkin jokaisen yrityksen on perustanut ihminen, jolla on ollut tavoitteita ja unelmia.

Tunnen jo nahoissani, että tätä tekstiä lukiessa moni yrittäjä on rivi riviltä ärtyneempi ja/tai ahdistuneempi. Mistä kaikki se aika, mistä se into ja ennen kaikkea, miksi minun pitäisi yhtäkkiä patsastella ja paukutella henkseleitä? Ei tarvitsekaan. Kenenkään ei ole pakko tehdä mitään, erityisesti kenenkään ei tulisi tehdä asioita juuri samalla tavalla kuin toisten. Tärkeintä on löytää se oma tasapaino ja mukavuusalue, vaikka siltä mukavuusalueelta aluksi tuleekin poistua. Mikään ei saa tuntua väkinäiselta tai pakotetulta, koska silloin se lähettilyyskään ei ole luontevaa, avointa ja ennen kaikkea uskottavaa. Kaikilla yrittäjillä ei ole samanlaista verbaalista lahjakkuutta ja paloa puhua yrittäjyydestä julkisesti, kuten esimerkiksi Varustelekan Valtteri Lindholmilla tai Sulavan Aki Antmanilla.

Yrittäjälähettilyys ei myöskään tarkoita sitä, että välttämättä on pakko laittaa aikaansa ja resurssejaan valtavasti johonkin uuteen. Tietysti uusia välineitä tulee ajan kanssa opetella käyttämään, sama pätee kaikkeen, mutta tärkeintä on löytää se itselleen sopiva tapa. Oli kyse sitten blogiin kirjoittamisesta, aktiivisesta Facebookin ja Twitterin käytöstä, Periscopeen videoiden tekemisestä tai mistä tahansa, ne omat rutiinit ja työtavat tulee löytää ja opetella. Yrittäjälähettilään ei lopulta kuitenkaan tarvitse olla se, joka yrityksess huuta kovimmalla äänellä ulos, vaan hänen tärkein roolinsa on tukea työntekijöitään myös yrityksen ulkoisessa viestinnässä, markkinoinnissa ja myynnissä.

Ajattelimme miten tahansa ja teimmepä millaisia päätöksiä tahansa, niin jokainen meistä tietää, että yrityksen tulee erottua kilpailijoista. Sen voi tehdä monella tavalla ja osa niistä tavoista ei vaan valitettavasti tuo lisää myyntiä. Esimerkiksi kaikesta ”uudesta” ulos jättäytyminen on yksi tällainen erottautuminen, jolla se myyntikäyrä ei varmasti lähde nousuun.

Jos tämä kirjoitus herätti ajatuksia ja kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä. Me Lvngroomissa autamme mielellämme löytämään juuri sinun yritykselle sopivat työkalut ja työtavat. Niin sosiaaliseen mediaan, markkinointiin, viestintään kuin myynnin kehittämiseenkin liittyen. Yhteystiedot löytyvät tältäkin sivulta. 😉

Terveisin,
Karri Anttila.


Jaa linkki

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.