Hippimeiningistä kaupallisempaan somettamiseen


Jaa linkki

mvvPikapyrähdys Markkinointiviestinnän viikoilla vahvisti ennen kaikkea uskoa omaan tekemiseen. Olemme aallon harjalla ja siellä viihdymme hyvin. Markkinointi ei ole enää pitkään aikaan ollut tuotetiedon puskemista suurille massoille. Markkinointi on entistä enemmän monimuotoista viestintää, jossa nostetaan esiin aatteita, arvoja ja mielleyhtymiä, joiden avulla saamme asiakkaan kiinnostumaan ja valitsemaan juuri meidän tuotteemme tai palvelumme.

Markkinointiviestinnän viikolla tapasimme rakkaita vanhoja tuttuja sosiaalisen median alkuvuosilta ja yhdessä mietimme varsinkin Twitterin alkuaikaa ja sosiaalisen median uusia aaltoja. Miten meidän kaltaiset sosiaalisen median dinosaurukset usein viedään sitä veljellistä aatetta toistemme auttamisesta eteenpäin, kun alan uudet tekijät ovat tekemässä kylmästi nopeaa ja kasvotonta tulosta. Tämä tietenkin on varsin karrikoitua ajattelua, mutta vähän sellaista se oikeasti tuntuu olevan. Yhteisöllisyys ja kumppanuus ovat vaihtunut kovaksi kilpailuksi ja asiakkaista taistelemiseksi keinoilla millä tahansa.

Itsekin olen tässä viimeisimmän vuoden aikana kohdannut pahimman peikkoni, eli suoran aktiivisen myymisen, ja todennut että jos haluamme tehdä tätä työtä yrittäjinä, niin osa minunkin työtäni on juurikin myymistä. Olen angstaamisen sijaan alkanut peräti nauttia myymisestä.

Miten tämä muutos oikein tapahtui? Oikeastaan kaikki lähti siitä oivalluksesta, jota olen toitottanut kurssilaisilleni jo vuosia, että kun sinä saat uuden kontaktin verkostoon, hyöty on molemminpuolinen. Kun minä tarjoan hyviä palveluitani uudelle potentiaaliselle asiakkaalle, en minä ole se ainoa joka hyötyy siitä. Minun on vain kirkastettava hänen viestiään siten, että hän saa enemmän tuloja tästä kirkastuksesta, kuin mitä palveluni hänelle maksavat.
Oli kyseessä uudistetut nettisivut tai kokonaisvaltainen viestinnän uudistaminen, niin se maksaa asiakkaalle paljon. Pienelle asiakkaalle jo puolentoista tonnin nettisivut ovat suuri investointi. Sen vuoksi meidän pitää onnistua tekemään niistä sellaiset, että hän oikeasti hyötyy niistä. Tai jos asiakas tilaa vaikka useita lyhyitä fiilistelyvideota levitettäväkseen, hänen täytyy nähdä niiden hyöty ja huomata investoinnin kannattavan pidempään.

Markkinointiin panostaminen kannattaa. Sen olemme itsekin huomanneet. Oli kyseessä maksullinen Facebook-mainonta, Google Adwords -mainonta tai sosiaalisessa mediassa toteutettu vuorovaikutteisempi dialogi, niin kyseessä on kuitenkin markkinoinnista ja viestinnästä. Ja loppupeleissä asiakkaamme kaipaavat vain sitä, että he saavat palveluidemme avulla viestintänsä kuntoon ja tavoittavat omat kohderyhmänsä paremmin ja tehokkaammin. Joskus siihen riittää viestin hiominen ja toisinaan vaaditaan suurempi mylläys yhdessä asiakkaan kanssa. Tärkeintä on se, että asiakas ei pelkästään koe saavansa hyötyä tästä mylläyksestä, vaan että hän todella hyötyy siitä.

Oivalluksia oli enemmänkin. Ei meidän alkuperäisten somehippien tarvitse myydä sielujamme ja siirtyä pimeälle puolelle varastamaan toistemme asiakkaita ja tekemällä asiat hutiloiden, vaikka opettelemmekin myymään aktiivisemmin ja energisemmin. Voimme hyödyntää sosiaalisen median hienoja aatteita ja tuoda niitä asiakkaidemme palveluihin lisäämällä heidänkin toimintaan läpinäkyvyyttä ja tuomalla heidänkin viestiinsä enemmän hauskuutta. Poimitaan hellästi omilla pikku kätösillämme ne rusinat molemmista pullista ja nautitaan omannäköisestä ja persoonallisesta tekemisestä, yhdessä muiden hyvien tyyppien kanssa. Oli sitten kyseessä asiakkaat tai toiset alamme toimijat.


Jaa linkki

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.