Älä leimaa minua itsekeskeiseksi ja huomionhakuiseksi!


Jaa linkki

peilipalloTaannoin luin Hesarin artikkelin jossa julistettiin, että nykyään oletetaan kaikkien käyttävän Facebookia. Useilla aloilla Facebookin ulkopuolelle jättäytymistä pidetään varsin erikoisena ja lähes poikkeuksetta Facebookia karttava henkilö saa perustella valintaansa.

Artikkeli tuntuu hieman yksinkertaistetulta, mutta nostaa silti esiin kiinnostavia pointteja. Kuten yleensä, mehukkaimmat jutut löytyvät artikkelin alta kommenttien joukosta. Tällä kertaa siellä useampi kommentti onnistui nostamaan verenpainettani reilusti. Kommenteissa nimittäin Facebookia karttavat kilpaa huutelevat miten narsistisia tai vain itsekeskeisiä kaikki Facebookia käyttävät ihmiset ovat ja kuinka heidän kaikki aika kuluu siellä. Minullekin eräs ystäväni huomautti, että käytän palvelua aivan liian aktiivisesti. Tuolloin tein töitä lähinnä Facebookin kautta, ja huomautus tuntui todella loukkaavalta. Myönnän silti katsoneeni itseäni peilistä ja tunnistaneeni addiktin piirteet itsessäni – vähensin vapaa-ajalla sosiaalisen median käyttöä jonkin verran.

Yli puolet nettiä käyttävistä suomalaisista käyttää Facebookia tai heillä on ainakin käyttäjätili siellä. Minun alallani on itsestään selvää, että on oltava mukana Facebookissa. Ja mikäli haluan saada yhteyden moniin yhdellä kertaa, Facebook on se järkevin vaihtoehto tavoittaa nämä ihmiset nopeasti ja helposti.

Kun lähden kouluttamaan ihmisiä (some-koulutuksiin), en missään nimessä pakota ketään Facebookiin. Kerron vain sen hyvät ja huonot puolet, ja annan kaikille mahdollisuuden miettiä asiaa rauhassa onko Facebook heille oikea paikka. Minua ärsyttää, kun toiset painostavat ystäviään mukaan Facebookiin ja vänkäävät asiasta. Mitähän nämä jo ennestään palvelulle hieman ehkä vastahakoiset tyypit tuumaavat silloin? Tuskin innostuvat kovinkaan paljoa asiasta! Ei ketään kannata pakottamalla narrata palveluun, varsinkaan niitä jotka eivät halua sinne.

Kerronpa eräästä mahtavasta kurssista jonka pidin muutama vuosi sitten Jyväskylässä. Minulla oli koulutettavana ryhmä innokkaita opettajia ja nuoriso-ohjaajia. Kyseessä oli koko päivän kestävä kurssi, joten ehdimme rauhassa käydä läpi Facebookia ja muutamia muita sosiaalisen median palveluita osallistujien näkökulmista. Ryhmässä oli 25 ihmistä, joista 20 oli mukana Facebookissa. Ne viisi henkilöä jotka eivät käyttäneet palvelua olivat päättäneet, etteivät tarvitse Facebookia mihinkään. Minä rauhoittelin heitä ja sanoin, että voivat seurata koulutusta ja pääsevät sitten vierustoverin kanssa työpajaosuudessa tutustumaan palveluun hieman tarkemmin. Tämä tietysti rauhoitti heitä huomattavasti.

Kävimme läpi mitä kaikkea Facebookissa tehdään, ja mitä siellä ei tarvitse tehdä. Kaikki keskustelivat hyvin aktiivisesti ja pääsin vastailemaan mitä kiperimpiin kysymyksiin nuorten kanssa työskentelystä, yksityisyydestä ja muusta Facebookin käyttöön liittyvästä, esimerkiksi käytiin läpi etuja ja vaaroja sosiaalisessa mediassa. Vaaroista ja riskeistä keskustelu oli monien mielestä todella tärkeä asia, varsinkin niille jotka eivät vielä käyttäneet Facebookia. Kun ymmärtää riskit, voi niihin myös helpommin varautua.

Kurssin loputtua kysyin osallistujilta kuinka moni heistä ei ole Facebookissa. Yksikään käsi ei noussut. Kaikki olivat lähteneet mukaan! Toki joillekin tili jäi varmasti vain kokeiluksi tai työssä käytettäväksi palveluksi, mutta silti kaikki lopulta uskalsivat lähteä mukaan.

Pointtini tässä kirjoituksessa on se, ettei palvelua kannata tyrmätä heti alkuun. Siihen kannattaa tutustua ja käyttää sitä niissä asioissa, joissa se voi tuoda helpotusta työhösi tai harrastuksiisi. Minusta se loukkaa todella monia ihmisiä, jos väität että siellä viihtyy vain itsekeskeiset ihmiset jotka haluavat huomiota. Emme me kaikki hae huomiota, me haluamme keskustella, olla yhteydessä ihmisiin kätevällä tavalla ja jakaa hienoja hetkiä elämästämme ja olla myös mukana muiden hienoissa hetkissä. Ei se tee meistä itsekeskeisiä, se tekee meistä inhimillisiä. Facebook on viestintäväline, kuten ovat sähköposti ja puhelinkin. Se nyt vain sattuu olemaan se palvelu mitä kautta suuri osa meistä viestii nykyään.

kameroimassaOlen yrittäjäpolkuni aikana opettanut monia käyttämään Facebookia ja muita sosiaalisen median työkaluja. Mikäli sinä tai kollegasi mietitte miten se nyt parhaiten toimisi teidän organisaatiossanne, niin ottakaa rohkeasti yhteyttä meihin. Kyllä me autamme teidät alkuun ja voimme yhdessä laatia sopivin sosiaalisen median suunnitelma juuri teille. Autamme niin strategisessa työssä viestinnän kanssa, kuin käytännön asioissa aina kuvien ottamisesta ja videoiden tekemisestä ihan Facebookin päivittämiseenkin. Kaikille löytyy se sopivin ratkaisu, kunhan vaan istumme alas ja juttelemme tavoitteistanne ja tarpeistanne. Emmekä me välttämättä erottele sosiaalista mediaa perinteisestä mediasta. Teemme asiat parhaalla mahdollisella tavalla kaikkialla missä parhaiten tavoitatte kohderyhmänne.

Pistä sähköpostia, soita tai vaikka kysele lisää Facebookissa!

Laura Johansson
Lvngroom Oy
050 555 9292
laura.johansson@lvngroom.fi
www.facebook.com/johansson.laura

ja

Karri Anttila
Lvngroom Oy
0400 944 353
karri.anttila@lvngroom.fi
www.facebook.com/karri.anttila


Jaa linkki

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.