Instagram, kirjoita yrityksesi tarina kuvin


Jaa linkki

Olin menneellä viikolla vetämässä koulutusta Facebookista ja Instagramista. näistä Instagram on noussut kiinnostavaksi sosiaalisen median palveluksi erityisesti niiden mielissä, jotka ovat jo ottaneet Facebookin haltuun, edes aloittelijana. Instagramista mielenkiintoisen tekee erityisesti sen visuaalisuus, twittermäinen keveys ja nopeus, sekä Instagramista helppo jaettavuus muihin sosiaalisen median palveluihin. Erityisesti Facebookiin jakamisen helppous on suuri plussa Installe.

Instagramissa olennaista on se sisältö. Valokuvien kohdalla sen sisällön laatu on nopeammin havaittavissa, mutta samalla myös laadukas sisältö on nopeammin ”kulutettu”. Siksi erityisesti yrityskäytössä sen sisällön kiinnostavuuteen ja merkityksellisyyteen tulee kiinnittää huomiota ihan yhtä paljon kuin kuvan tekniseenkin laatuun. Silti teknisesti heikompi kuva hyvällä ja merkityksellisellä sisällöllä on arvokkaampi.

11189985_496178167200274_1782814432_nTässä alla on sitten Slideshareen lataamani esitys, jonka vedin puolen päivän koulutuksena. Avainkohdat löytyvät slaideilta, mutta jokaisen kohdalla voisin helposti puhua tunnin. Esityksessä on lisäksi pikaiset kuvakaappausket Instagramin mobiilisovelluksesta niille, jotka eivät vielä ole Instaan hurahtaneet. Kuten niistä näkee, on sovellus hyvin helppokäyttöinen ja selkeä.

Mielestäni tärkeintä Instagramissa on löytää se oma tapansa ja oman tyyliset kuvat. Tätä miettiessä, sununitellessa ja toteuttaessa kannattaa silti muistaa, että vaikka kuinka onkin tarkoitus hakea persoonallista kerrontaa ja tyyliä, ei pyörää ja tulta tarvitse keksiä uudestaan. Usein riittää se, että löytää niitä hyviä juttuja, tapoja joilla joku muu on tehnyt omaa sisältöään hyvin, ja tehdä siitä tyylistä ja tavasta oman firman kuvalliseen viestintään sopiva versio. Jos se vaan on niin, että kaikkea ei tarvitse itse keksiä, riittää että tekee asiat omalla tavallaan ja ehkä jopa hieman paremmin.

Instagram yrittäjille ja yrityksille tekijältä Karri Anttila

Olin suunnitellut kirjoittavani Instagramista enemmänkin blogiin, mutta Zenton Hanna Takala kirjoitti todella hyvän kirjoituksen Instagramista ja sen käytöstä Hootsuitella. Kannattaa käydä kurkistamassa, koska siitä varmasti löytää hyviä pointteja omaan käyttöön.

Tällä kertaa listaan vielä muutaman mielestäni tärkeän pointin Instagramin käytöstä, jotka monin osin soveltuvat ihan minkä tahansa sosiaalsien median palvelun käyttöön.

  1. Ole aktiivinen – Mikään ei ole niin tylsää, kuin Instagram-tili jolla ei tapahdu mitään pitkiin aikoihin ja johon sitten kerralla ilmestyy kolmekymmentä uutta kuvaa.
  2. Mieti mitä haluat viestiä – Myös Instassa se sisältö määrittää sinut, joten kannattaa itse määritellä se sisältö.
  3. Jaa merkityksellistä sisältöä – Instagramissa kuvia kelaillaan nopeasti läpi. Jaa jotain sellaista, joka on kiinnostavaa JA joka liittyy yritykseesi. Vähintäänkin avaa sitä merkityksellistä kuvan kommentissa.
  4. Ole löydettävissä – käytä niitä hashtageja, eli asiatunnisteita. Niillä sinut ja sisältösi löydetään helpommin. Ihmiset käyttävät paljon kuvahakua.
  5. Osallistu – Sosiaalinen meida on luonteltaan sosiaalsita. Osallistu keskusteluun, tykkää ja kommentoi. Kommentoi toisten kuvia, vastaa omiin kuviisi saamiin kommentteihin. Aloita ja osallustu vuoropuheluihin.

Uuden sosiaalisen median palvelun käyttöönotto ottaa aina oman aikansa ja vaatii hieman vaivaa. Tärkeää on löytää se oma tapa tuottaa sisältöä, oman näköistä sisältöä ja se oma tapansa olla läsnä. Läsnä pitää olla, koska muuten sisältösi ja viestisi ei ole sosiaalisessa mediassa kiinnostavaa. Mainoksia näemme ympärillämme koko ajan, maailma on täynnä yrityksiä jotka antavat itsestään ulos vain logon ja nimen. Tee siis omasta yrityksestäsi persoonallinen, kirjoita yrityksenne tarina persoonallisesti kuvin. Vaikka siellä Instagramissa.

/Karri


Jaa linkki

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.