Oletko sinä päätön somesompailija vai suunnitelmallinen viestijä?


Jaa linkki

Vaalien alla sosiaalinen media on taas ollut vahvasti esillä. Poliitikot ja puolueet aktivoituvat sosiaalisessa mediassa, jokainen omalla henkilökohtaisella tavallaan ja vaihtelevalla menestyksellä. Tämä on saanut sosiaalisen median nousemaan taas yhtälailla yritysten mieleen ja varmasti monessa firmassa mietitään että olisiko nyt aika lähteä tuohonkin hömpötykseen mukaan, tai vähintäänkin mietitään että pitäisiköhän ne hiljaiseloa viettäneet Facebook, Twitter ja joku mikä-lie-muu aktivoida ja tehdä siellä jotain.

Vaikka sosiaalinen media tuntuukin niin kovin inspiroivalta, uudelta ja hienolta, ehkä jopa helpolta ja hauskalta, se ei ole ratkaisu paremman huomisen hakemiseen. Sosiaalisen median strategian tekeminen konsulttien avustuksella ei tuo sitä uutta kultaa kirstuun, eikä Facebookissa tykkääjien kerääminen arvonnoilla ja hassuilla kuvilla ole se varma keino saada lisää asiakkaita. Sosiaalinen media ei ole parasta sitten valmiiksi viipaloidun paahtoleivän.

11116680_1580545965545732_280428345_nYrityksemme tekee paljon sosiaaliseen mediaan liittyviä projekteja, koulutuksia ja konsultointia asiakkaillemme. Tulemme tekemään sitä pitkälti tulevaisuuteenkin. Väitän että olemme saaneet hyviä tuloksia, eivät ne asiakkaat muuten olisi niin tyytyväisiä. Silti kyse ei ole siitä, että olisimme vieneet asiakkaan sosiaaliseen mediaan ja laittaneet Facebookiin sivua raksuttamaan vasta tehdyn sosiaalisen median strategian teesien perusteella. Kyse ei ole siitä, että asiakkaalle on rakennettu joku irrallinen osa, jokin uusi kanava johon hän voi tunkea uutta tuutin täytettä ja tehdä kaiken eri tavalla.

Yritykselle tärkeää on tehdä kokonaisvaltaiset suunnitelmat markkinointia ja viestintää varten. Niissä ei ole tilaa jollekin sellaiselle, mitä puuhastellaan jossain erikseen ja kokeillaan mitäs kivaa sitä tänään voisi tehdä. Sosiaalinen media on markkinoinnillisesti ja viestinnällisesti yksi kanava lisää siihen tuttuun ja vanhaan palettiin. Jos perusasiat eivät ole kunnossa, ei mikään sosiaalisen median strategia sitä puutetta paikkaa ja tilannetta pelasta. Samoin irrallinen ja hätiköidysti tehty sosiaalisen median strategia, joka ei ole linjassa yrityksen muun markkinoinnin ja viestinnän kanssa, tekee enemmän haittaa pitkällä juoksulla kuin sitä paljon toivottua hyötyä. Viestin tulee olla yhdenmukasta kaikissa kanavissa, mutta lisäksi se viesti pitää sovittaa aina käytettyyn kanavaan. Sama kuin vaatetus tilaisuuden mukaan ja puhetyyli ja puhuttelutavattilanteen ja keskustelukumppanin mukaan.

Kun markkinointiin ja viestintään tuodaan uusi kanava tai uusi ulottuvuus, ihan miten sen haluaa vain sanoa, tulee miettiä miten jo olemassa oleva strategia markkinoinnin ja viestinnän suhteen saadaan sovitettua tähän uuteen kanavaan. Miten se saadaan tukemaan sitä viestiä, mitä välitetään jo muita kanavia pitkin. Fiksuintahan olisi samalla arvioida olisiko yrityksen markkinoinnin ja viestinnän strategiat tarvetta miettiä uusiksi. Ei pelkästään sen takia, että otetaan käyttöön uusi kanava tuoda yritystä ja sen tarjontaa tunnetuksi, vaan koska on muutenkin hyvä säännöllisesti arvioida voisiko asiat tehdä toisin, paremmin.

 


Jaa linkki

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.