Viestinnällisen ruokamyrkytyksen välttämiseen


Jaa linkki

Sosiaalinen media, siitä on kouhkattu ja touhotettu jo muutaman vuoden ajan. Myös me olemme olleet mukana tuossa kuorossa, joka pyrkii innostamaan ja motivoimaan ihmisiä ottamaan itseään niskasta kiinni ja hyppäämään somen syövereihin. Varsinkin yrittäjille hyöty on varsin monipuolista. Ja onneksi monet ovat asiasta innostuneetkin. Omaksi onnekseen, tietysti.

Tällä kertaa en kirjoitakaan sosiaalisesta mediasta ja miten siellä on yrittäjänkin hyvä olla ja miten huono juttu on jos ei somessa ole. Ajattelinkin että katsotaan asiaa hieman toiselta kantilta. Katsotaan sitä niin, että tämän lukemisesta voisi olla hyötyä kaikille, niillekin jotka luovivat sosiaalisessa mediassa kuin olisivat syntyneet sinne. Puhutaan viestinnästä ja hieman hipaistaan markkinointiakin.

Valitettavan monet ajattelevat edelleenkin että sosiaalinen media on joku oma erillinen saarekkeensa, joku oma suljettu maailmansa jossain internetin syövereissä. Ja näitä ajatuksia on myös ihmisillä jotka ovat sinut somensa kanssa. Usein myös ammattilaiset puhuvat somesta aivan kuin se olisi joku erillinen ihmemaa, maailma jossa kaikki on toisin, vähän kuin myytäisiin 1800-luvun lopulla muuttoa Amerikan kultamaille. Osa kuvitteleekin niin, mutta osa yksinkertaistaa osin ihan oikein saadakseen asian esitettyä mahdollisimman helposti pureskeltavana ja sisäistettävänä asiana.

Sosiaalinen media on vain yksi osa-alue viestintä- ja markkinointikenttää samalla tavalla kuin printti, televisio ja radio. Sosiaalinen media on täynnä erilaisia palveluita joita käytetään jokaista omalla tavallaan, jokaisessa on omat kohderyhmänsä, sävynsä ja tapansa toimia. Samalla tavalla printissä pitää tietää mihin lehteen laittaa ilmoituksensa, mikä sen levikki on ja ketkä lehteä lukevat. Olisi jokseenkin turhaa pyrkiä kertomaat ET-lehden toimittajalle uudesta motorisoidusta rullalaudasta. Tietty lukijakunnasta varmasti löytyy kyseisestä häksättimestä kiinnostuneita lukijoita, mutta ne varmasti tavoittaisi jonkun muun julkaisun kautta.

Sama pätee sosiaaliseen mediaan. Kyse on siitä miten viestin tuo esille missäkin palvelussa, kenelle siellä pyritään kohdentamaan viesti. Onko viesti enemmän kuvaa, videota, ääntä vai tekstiä. Kaikki palvelut eivät ole sopivia aivan kaikkeen. Se mikä yhdessä palvelussa on sopivaa ja koetaan informatiiviseksi, voi olla toisessa palvelussa käyttäjien mielestä sopimatonta ja spämmiä, roskamainontaa. Ehkä helpoin palvelu ottaa käyttöön edelleenkin on Facebook. Siellä on paljon yleisöä, siellä on mahdollista kohdentaa maksullinen mainonta kohtuullisen tarkkaan ja Facebookissa on jo niin moni yritys toiminut ja kokeillut rajojaan, ettei tarvitse itse tehdä kaikkia virheitä.

Tällä nopealla kirjoituksella haluan sanoa sen, että sosiaalinen media ei ole mitenkään ulkopuolella kaikesta muusta, se ei ole erillään reaalimaailmasta ja siitä missä olemme tottuneet toimimaan jo aiemmin. Kyseessä on yksi lautanen lisää vanhaan kattaukseen. Pitää vaan tietää mitkä kastikkeet sopivat minkäkin lautasen päällä olevien aineksien kanssa yhteen. Toki sitä voi kokeilla roiskimalla kaikkea sekaisin ja toivoa parasta, oppia virheistään ja yrittää uudelleen. Silti saattaisi olla helpompaa mennä mukaan, katsoa miten muut tekevät ja menestyksen takaamiseksi jutella myös sellaisten kanssa jotka ovat alansa ammattilaisia. Kuinka monella yrittäjällä on varaa antaa yrityksensä kärsiä viestinnällisestä ruokamyrkytyksestä joka oltaisiin voitu helposti välttää?


Jaa linkki

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.