Kuusi asiaa jotka kannattaa muistaa kun nostat metelin itsestäsi


Jaa linkki

Olen useasti miettinyt eri yrittäjien motiiveja toimia heidän edistäessään omia juttujaan ja omaa bisnestään. Toiset tekevät sen loistavasti, välittömästi, henkilökohtaisesti. Kun toiset taas tekevät sen kökösti, tökerösti ja suoraan sanottuna ärsyttävästi. Tässä alla eräs esimerkkitilanne jossa mentiin metsään ja pahasti.

Pelkkä Facebook-kaveruus ei ole oikeaa ystävyyttä, saatikka sitten ammatillinen suhde, ellet tee jotain kaveruudella.

Taannoin hyväksyin erään tyypin FB-kaveripyynnön, vaikken ollut satavarma tunnenko häntä vai en. Meillä oli muutama yhteinen tuttu ja hänellä oli liiketoimintaa ja ajattelin ehkä voivani auttaa häntä, joten hyväksyin pyynnön. Olen hyvin liberaali Facebook-kaveruuksien kanssa, mutta jonkinlainen kontakti ihmiseen mielestäni pitää kuitenkin olla jotta kaveruus syntyisi.

Hur som helst, tämä uusi FB-tuttavuus osoittautui tyypiksi, joka näki minut lähinnä lehdistön edustajana ja hän tyrkytti minulle juttua, itsestään. Toki voisin oikeasti innostuakin jos kyseessä olisi minua kiinnostava juttu, mutta valitettavasti tällä kertaa en innostunut hirveästi. Kuitenkin viestittelin aiheesta hänen kanssaan jonkin verran ja otin lisäksi yhteyttä lehteen, jolle tämä aihe voisi sopia ja jonka kanssa teen paljon yhteistyötä. Hän painotti omaa julkisuuskuvaansa ja minä yritin tehdä vähän smalltalkia henkilökohtaisemmalla tasolla, lisäten hymiöitä ja muuta mitä nyt yleensä teen, jotta saisin jonkinlaisen kuvan ihmisestä joka chatin toisessa päässä on. Kyseinen lehti tekee nimittäin lähinnä henkilöartikkeleita kiinnostavista ihmisistä. En saanut minkäänlaista persoonaa houkuteltua esiin, kommunikointi oli pelkästään omien tuotteiden ja julkisuuskuvan tyrkyttämistä. Kun sitten tarkistin lehden päätoimittajalta josko tällainen juttu kiinnostaisi, sain ehdotuksen että loppuvuodesta voidaan ehkä tehdä juttu, mutta jo nyt saa toki ostaa ilmoitustilaa jos näkyvyys on heti tarpeen. En muistanut heti ilmoittaa tästä FB-kaverilleni muilta töiltäni ja hän kysyi minulta seuraavana päivänä, täysin viittaamatta mihinkään aiempaan keskusteluun ikään kuin olisin pelkästään hoitanut tätä asiaa viimeisten vuorokausien aikana, että miten meni.

Hetken mietittyäni, että mikä tyyppi kyselee, vastasin kuten päätoimittaja oli sanonut, että ilmoituksen saa ostaa ja että artikkeli sopisi lehteen loppuvuodesta. Vastaukseksi sain tylyn: ”Antaa olla sitten.”. Yritin ystävälliseen sävyyn vastata jotain, mutta en saanut enää vastausta.

Olinko oikeasti vain pelinappula jonkun pyrkimyksissä julkisuuteen? Senkö takia minut oli alunperin pyydetty kaveriksi? Eikö kyseisellä tyypillä tullut edes mieleen, että tässä on muitakin yrittäjiä yrittämässä? Edustamani lehti on pieni julkaisu ja se tarvitsee kaikki ilmoitusroposet jotta se voi toimia. Eikö häntä edes kiinnostanut kuulla mitä ilmoittaminen maksaisi? Eikö häntä kiinnostanutkaan minun liiketoimintani?

Vaikka liiketoimintaani on yritysten ja yrittäjien näkyvyyden kehittäminen ja parantaminen, ei se ole kuitenkaan missään nimessä limuautomaattimaista toimintaa. Oikean median löytäminen ja heidän kanssaan esimerkiksi sisällöltään ja/tai teemaltaan sopivan julkaisun löytäminen ei ole useimmiten yhtä helppoa kuin jaffan saaminen automaatista. Lisäksi parhaat tulokset saa kun näkyvyys saadaan oikeissa paikoissa, oikealla tavalla ja tämä vaatii suunnitelmallisuutta. Yhteistyö on tässäkin asiassa avain onnistumiseen.

Mieleeni tuli muutama kohta, jotka täytyy muistaa kun on lähdössä viemään omaa ilosanomaansa median edustajille:

1. Luo aito suhde median edustajaan ja tiedä mitä hän tekee, mistä hän on kiinnostunut.
2. Kunnioita aikatauluja, myös toisten. Usein lehdillä on lyöty lukkoon vähintäänkin rautalankamalli numeroiden sisällöstä hyvissä ajoin.
3. Vaikuta edes etäisesti kiinnostuneelta muista vaihtoehdoista, vaikket ehkä oikeasti lähtisikään niihin mukaan.
4. Tarjoa aidosti kiinnostavia juttuja ja tiedä kenelle tarjoat mitä. Mikä vetoaa tabloidilehtien toimittajiin ei välttämättä vetoa asialehtitoimittajiin.
5. Ole itse kiinnostava niin sinun ei tarvitse kovinkaan paljoa edes myydä.
6. Mikäli et saa tahtoasi läpi tällä kertaa, ole silti ystävällinen. Tämä ihminen on alalla jota sinä ilmiselvästi tarvitset, mistä sinä tiedät missä roolissa hänet seuraavan kerran kohtaat.

Laura Johansson
Lvngroom Oy


Jaa linkki

1 kommentti

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.