Lars Rosenblad ja brändäysidea Lauralle (Human2Human-seminaarin antia – osa 1)


Jaa linkki

panelfie

”Panelfie”. Vasemmalta: Laura, Anna Häggblom (Aveo), Lars Rosenblad (Mantra Communications), Malena Björndahl (Malenami). Kuva: Studio Sara

Osallistuin tiistaina erittäin mielenkiintoiseen tapahtumaan Vaasassa. Sisustustoteutuksistaan tunnetun Aveon toimitusjohtaja ja ystäväni Anna Häggblom järjesti seminaarin loistavan tiiminsä kanssa aiheesta yrittäjyys ja viestintä ja minä sain kunnian puhua tilaisuudessa tulevaisuuden viestinnästä. Puhujat herättivät minussa paljon ideoita ja ajatuksia ja tässä kirjoituksessa puran niistä pienen osan.

Seminaarin ensimmäinen puhuja, vaasalaisen viestintätoimisto Mantran Lars Rosenblad, oli tyyppinä mahtava. Meillä oli selkeästi paljon samoja ajatuksia viestinnästä ja hän ikään kuin vahvisti luottamusta ja uskoa omaan osaamiseeni, mutta samalla sain toki myös paljon uutta ajateltavaa. Hän on pitkän linjan toimittaja, joka on siirtynyt sittemmin yrittäjäksi ja konsultiksi – eli hänellä on ikään kuin päinvastainen urakehitys, kuin minulla joka aloitin viestintäkonsulttina ja myöhemmässä vaiheessa ryhdyin myös kirjoittamaan.

Kirjoitin muistiin muutamia avainsanoja Larsin esityksestä:

  • mantra
  • maine
  • tarina
  • toimittajan selkäranka
  • wtf-efekti
  • Pekka Perä ja kaikki mahdolliset virheet mitä yritys voi viestinnässään tehdä
  • Kamprad-brändi
  • Levis-brändi
  • 3-5 tärkeintä viestiä toiminnasta

Nämä pistin muistiin eri syistä, mutta näistä haluaisin keskittyä pariin minulle ja Lvngroomin toiminnalle tällä hetkellä tärkeimpään, eli brändäykseen.

Brändi on asia mitä olen miettinyt jo pitkään, siis paitsi asiakkaitteni, myös oman yritykseni näkökulmasta. Minä tarvitsen brändin – selkeämmän sellaisen. Haluan brändätä itseni ja yritykseni. Mutta miten se tehdään? Tavallaan olen jo sillä tiellä itseni kanssa. Olen brändännyt itseni saariston puolestapuhujana ja kaksikielisenä sometyyppinä. Mutta miten käy sen brändin jos ja kun muutan pääkaupuniseudulle ja varsinkin jos teen kuten suunnittelen, eli keskityn vähemmän someen ja enemmän kokonaisvaltaiseen viestintään? Haluanko sielläkin esiintyä Myrskyluodon Maijana saaristosta? Vai haluanko löytää uuden brändin? Ja pitääkö minun aina edes painottaa kaksikielisyyttäni, jos asiakkaat lähinnä ovat yksikielisiä?

Saaristolaisuuttahan minusta ei muuttamalla kotipaikkakuntaa saa pois. Se on ja pysyy, mutta se ei oikeasti ole se juttu jolla erottaudun joukosta siten, että saisin myytyä palveluitani paremmin. Se, että minulla on loistavat kontaktit Turunmaan saaristoon ja myös nykyään Pohjanmaan ruotsinkielisille alueille (ja miksei myös muilla ruotsinkielisillä alueilla) – se on eräs asia, josta haluan kuitenkin pitää kiinni. Mutta brändi on enemmän kuin vain se mitä haluan kertoa asiakkailleni, se mitä osaan. Se on jotain mikä menee syvemmälle. Voisiko brändin synonyymi olla julkinen persoona tai julkinen persoonallisuus? Minusta voisi, ellei se jo ole. Ja tähänhän kiteytyy paitsi aate ja kontaktit, myös ulkoinen olemus. Ja TÄMÄ on asia mikä seuraavaksi otetaan käsittelyyn Lvngroomissa. Karria en nyt lähde brändäämään, eiköhän se parta ole jo tarpeeksi tunnettu tavaramerkki hänellä 🙂 Joten keskityn nyt itsekkäästi itseeni.

Itse en viihdy jakkupuvussa. Se on varmasti tullut selväksi niille jotka minut tuntee. Minä viihdyn verkkareissa ja villasukissa, mutta en minä sellaisena tietenkään mene keikoilleni. Minulla on aika normityyli, huppari ja farkut tai joku tunika ja leggingsit. Mutta voisiko tätä lähteä kehittämään eteenpäin? Olen monien mielestä aika värikäs tyyppi. Ja itse koen itseni vähän peppipitkätossumaisena vaikka kohta nelikymppinen olenkin. Tulen tässä lähiaikoina varmasti pureutumaan tähän asiaan vähän syvemmin. Minuun otti muutama päivä sitten yhteyttä vaatedesigneri jonka kanssa ehkä lähdetään tätä vähän miettimään. Katsotaan onnistutaanko hänen kanssaan yhdessä luomaan ”uusi” Lvngroom-Laura. Tästä saatte kuulla enemmän hieman myöhemmin. Odotan innolla tätä brändäystä 🙂

Osa brändäystäni on myös blogini herättäminen henkiin. On jo korkea aika kirjoittaa täyttä asiaa ja välillä asiattomuuksiakin. Seuraavaksi aion pureutua muihin juttuihin, joita sain matkaani Vaasan seminaarista.

Kuulisin myös mielelläni lukijoiden ideoita ja ajatuksia Lvngroomin ja minun brändäämisestä. Onko sinulla ideoita?

Laura Johansson
toimitusjohtaja ja peppipitkätossu
laura.johansson@lvngroom.fi
050 555 9292


Jaa linkki

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.