Get the deal – yrittäjyyttä nuorten silmin


Jaa linkki

GTD2014

Toistamiseen sain mahdollisuuden olla mukana järjestämässä tapahtumaa nimeltä Get the deal. Kyseessä on yrittäjyyskilpailu toisen asteen opiskelijoille, jossa neljän hengen joukkueet saavat oikeilta toimeksiantajilta oikeita toimeksiantoja. Yhden intensiivisen viikonlopun aikana nuoret ratkovat parhaansa mukaan, ”gurujen” avustamana heille annettuja keissejä. Paikkana oli tällä kertaa ihana saaristokylpylä Kasnäs Kemiönsaaren kunnassa.

Minä olin paitsi järjestäjänä toistamiseen, tänä vuonna ensimmäistä kertaa guruna. Toisena guruna kanssani toimi tuleva yhtiökumppanini Karri, joten arvannettekin että nuoret saivat luovaa ja monipuolista apua pulmiinsa.

Mikä minua ilahduttaa eniten tässä kilpailussa on se ennakkoluulottomuus, millä nuoret lähtevät hommaan. Tänään, sunnuntaina, esimerkiksi yksi nuori nainen otti puhelimen kauniiseen käteensä ja lähti tavoittelemaan (muistaakseni) Valion toimitusjohtajaa. Tätä hän ei tainnut saada kiinni, mutta jonkun toisen johtoportaasta, joka osasi auttaa häntä eteenpäin. Kuka aikuinen rohkenisi moiseen? En minä ainakaan – ainakaan tätä ennen. Ehkä nyt rohkenen!

Ilahduttavaa on myös se avoimuus millä toimeksiantajat lähtivät hommaan mukaan. Kaikki asettivat kovat tavoitteet ja odotukset ryhmilleen, mikä on aivan loistava asia. Ei me tällaisia kilpailuviikonloppuja järjestetä sen vuoksi, että lähdettäisiin tekemään mitään pienimuotoisesti. Me odotetaan kovia tuloksia ja nuoret todella täyttävät nämä odotukset.

Mikä pistää nopeasti silmään on se variaatio ideoissa ja lähestymistavoissa millä he ovat liikenteessä. Usein kohdataan alkuvaiheessa ”liian pieneen” ajatteluun, jolloin itse päätavoite toimeksiannossa helposti unohtuu ja lähdetään nysväämään jotain yhtä pientä osa-aluetta. Toki osa-alueetkin pitää ottaa huomioon, mutta ensin on otettava haltuun itse ongelman ydin, vasta sen jälkeen lähteä miettimään esimerkiksi millaisen julisteen haluaa tapahtumalle tehdä tai millainen video halutaan tarjota asiakkaalle. Tämä on sikäli hassua, että tähän asiaan törmään vähintään viikottain ihan ”aikuisten maailmassa”. Eli työpaikalla viilataan jotakin pilkkua, kun ei nähdä, että koko tekstiä ei välttämättä tarvita siinä kyseisessä kohdassa. Uskon ja toivon, että me osaltamme toisimme tähän maailmaan ja varsinkin tähän byrokratian luvattuun maahan vähän luovaa ajattelua suuremmassa mittakaavassa.

Ruotsiksi yrittäjälle on kaksi eri sanaa – företagare ja entreprenör. Löytyyköhän meidän kansamme luonteesta se syy, miksi meillä ei ole tätä vivahde-eroa huomioitu muuten hyvin monimuotoisessa kielessämme? Företagare on siis yrittäjä sen varsinaisessa merkityksessä – näin ainakin minä sen koen. Yrittäjä on perustanut yrityksensä, jotta hän saisi siitä elantonsa. Mutta entreprenör sen sijaan on nälkäinen. Hän ei ole rahan tai vallan perään (sitä kutsutaan toisella nimellä) – vaan hän haluaa kehittää omaa yritystään ja alaansa, hän haluaa innovoida ja koko ajan kasvaa tai jollain muulla tavalla luoda uusia metodeja oman työnsä parantamiseksi, laajentamiseksi tai kehittämiseksi jollain muilla keinoin.

Itse olen viime vuosina jumittunut yrittäjyyteen, vaikka oikeasti olen koko ajan ollut mieleltäni entreprenör. Mutta välillä ei vaan resurssit riitä kaikkeen ja ihminen tekee sen, mikä hänen on tehtävä selviytyäkseen. Juuri nyt minulla on kova draivi saada tätä hommaa eteenpäin. Olemme jo päässeet suunnitelmissamme pitkälle, mutta seuraavaksi lähdetään oikeasti konkretisoimaan asioita ihan uudella tavalla. Aikataulua meillä ei vielä ole, mutta tulevan talven aikana asiat varmasti alkavat selkiytyä.

Get the deal on kuitenkin päällimmäisenä mielessä juuri nyt. Oikeastaan kaikkien suomalaisten pitäisi päästä kokemaan Get the deal -kilpailu, koska yrittäjyyttä ei ole maassamme koskaan tarpeeksi. Jos kaikilla olisi edes ripaus sitä eteenpäin luotsaavaa yrittäjyyttä (entreprenör), niin uskon että virheitä ei enää pelättäisi niin paljon, ja byrokratiastakin selvittäisi huomattavasti helpommin. Puhumattakaan siitä, että ehkä maamme löytäisi uusia tyyppejä, jotka huomaavat olevansa yrittäjähenkisiä ja uskaltaisivat ottaa sen riskin, mitä yrittäjyys usein merkitsee.


Jaa linkki

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.